Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka w szkole wiele się działo. Jednym z wydarzeń towarzyszących obchodom był przegląd filmów poświęconych prawom dziecka. Klasy z oddziałów gimnazjalnych w czasie zajęć języka polskiego spotkały się z takim filmami, których tematyka związana jest z prawami człowieka, szczególnie dziecka.
Dzięki uprzejmości Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka i Watch Docs mieliśmy okazję nie tylko obejrzeć film „Most nad Wadi” – wyjątkowy dokument o dwujęzycznej i dwunarodowej szkole, w której z inicjatywy rodziców wspólnie uczą się dzieci arabskie i żydowskie, ale również pochylić się nad problemem dzieci żyjących w rejonach objętych różnymi konfliktami (religijnymi czy politycznymi). Za pomocą analizy SWOT uczniowie wskazywali mocne i słabe strony funkcjonowania takiej szkoły oraz szukali zagrożeń i szans płynących z takich inicjatyw dla budowania pokoju na Bliskim Wschodzie. Spotkanie z dokumentem nie tylko przybliżyło codzienną rzeczywistość mieszkańców Izraela, ale też było ciekawą lekcją tolerancji.
Wokół praw dziecka przebiegały też lekcje związane z opartym na faktach filmem ,,Polowanie na króliki”. Wraz z uczniami klasy drugiej udaliśmy się do Australii na spotkanie z rdzenną ludnością kontynentu – aborygenami. Spotkanie z Molly, Daisy i Gracie stanowiło punkt wyjścia do rozważań o przyczynach dyskryminacji i nietolerancji. Uczniowie nie mieli wątpliwości co do tego, jakie prawa odebrano aborygenom w imię – nomem omen – prawa.
Rozmowy i działania związane z filmami „Most nad Wadi” oraz „Polowanie na króliki” były świetnymi lekcjami tolerancji, empatii, szacunku i zrozumienia dla drugiego człowieka.
Dziękuję Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka i Watch Docs za bezinteresowną pomoc i przekazanie na potrzeby działań dydaktycznych filmu „Most nad Wadi”.

Marlena Borowska