W „Galerii za kratami” ważna akcja – kampania społeczna pod hasłem „UzależnieNIE! A co na TAK?”. Zacznijmy od początku.

Trudny temat: Weź to na warsztat!” to jeden z projektów CEO realizowanych w naszej szkole. Nazwa wyraźnie wskazuje, co mieliśmy zrobić. I zrobiliśmy.

Projektem zajęła się klasa III C (oddział gimnazjalny). Po pierwsze, podjęliśmy decyzję, jakiego tematu chcemy dotknąć. Ankieta pomogła. Uzależnienia uznaliśmy za problem współczesnego świata, a więc też nasz problem. Nie warto udawać. Rozmawiamy o uzależnieniach od papierosów, alkoholu czy narkotyków, ale też o hazardzie, uzależnieniu od jedzenia i od komputera, telefonu, Internetu. Po drugie, wybraliśmy jedną z pięciu proponowanych metod pracy. Były nimi Stół Powszechny, Edukacja Filmowa, Teatr Forum, CoResolve i Kampania społeczna. Wszystkie bardzo ciekawe. Warto o nich poczytać: https://trudnytemat.ceo.org.pl/ . My zdecydowaliśmy się na kampanię.

Kampania społeczna ma dotrzeć do bardzo określonego odbiorcy. W naszym przypadku to uczniowie, rodzice, nauczyciele.

Powinna mieć realistyczne cele. Czy możemy stwierdzić, że zmienimy ludzi? Naprawimy świat? Raczej nie. Ale przecież możemy uczyć, mówić, wzbudzić zainteresowanie, może skłonić do jakiejś refleksji. Właśnie to sobie założyliśmy.

Kolejną kwestią jest przekaz – treść, forma, slogan. Treść i forma dostosowane do odbiorców i do potrzeb kampanii. Slogan przyciągający uwagę.

UzależnieNIE! A co na TAK?”. Mówimy NIE uzależnieniom. To oczywiste. Ale dla nas jeszcze ważniejsze jest to, co zaproponować jako alternatywę, jako profilaktykę. Mogą to być nasze pasje, zainteresowania. Angażujemy się, działamy, ćwiczymy, pracujemy. Ale też mogą to być ludzie z naszego otoczenia. Przyjaciele, rodzina, znajomi. Nasze wsparcie zewnętrzne. Możemy to być my sami. Warto się lubić, cenić, warto znać siebie.

UzależnieNIE! A co na TAK?” – nie straszymy, nie opowiadamy o negatywnych skutkach uzależnień, nie powtarzamy tego, co oczywiste – puszczamy do Was oczko i liczymy na uśmiech, ale i refleksję. Plakaty, ulotki, film, konspekt lekcji. W ten sposób wzięliśmy trudny temat na warsztat. Jesteśmy zadowoleni z wykonanej pracy.

Uczniowie klasy III C (oddział gimnazjalny) i Joanna Kot