„Polska jest nam dana, ale i zadana” (Jan Paweł II) – te słowa przyświecały szkolnemu projektowi, którego głównym celem było włączenie się w ogólnopolskie obchody 100-lecia odzyskania niepodległości i uroczyste obchody tego święta. Przygotowanie do wspólnego świętowania zaczęliśmy już dużo wcześniej, a cały dzień 9 listopada należał do zupełnie wyjątkowych. Nie było tradycyjnych lekcji, a każda godzina zajęć poświęcona była uczczeniu Niepodległej. Co takiego się działo? Oto krótki przegląd różnorodnych atrakcji przygotowanych z myślą o uczniach; atrakcji, których celem było pogłębianie tożsamości narodowej, kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich, poszerzanie wiedzy o Polsce (jej historii, kulturze, geografii) oraz rozwijanie kreatywności.
Korytarze Niepodległej – już na początku listopada w głównym holu szkoły oraz w Galerii za kratami pojawiły się tematyczne wystawy związane z symbolami Polski oraz ojcami naszej niepodległości.
11:11 – oczywiście nasza szkoła z wielkim entuzjazmem włączyła się w akcję bicia rekordu we wspólnym odśpiewaniu Hymnu. O godzinie 11:11 słychać nas była na całym osiedlu, to pewne!
Koncert Serce dla ojczyzny – to z kolei montaż słowno-muzyczny przygotowany przez uczniów naszej szkoły. Były i wzruszające pieśni, piosenki, i niezapomniane teksty poetyckie. A wszystko po to, by skłonić do chwili zadumy.
Serce dla Ojczyzny – to wynik twórczych działań uczniów, których zadaniem było przygotowanie serca dla ojczyzny. Efekt? Fantastyczna wystawa pełna różnorodnych interpretacji.
Opowieści patriotyczne – pod tym hasłem kryło się czytanie tekstów literackich. Najmłodszym zaproponowaliśmy spotkanie z Paderewskim (Ignaś. Opowieści patriotyczne) i zaprosiliśmy na wspólną lekturę do szkolnej stołówki. Fragmenty książki odczytali: pani dyrektor, wychowawcy oraz starsi koledzy z oddziałów gimnazjalnych.
Poloneza czas zacząć – pod bacznym okiem (i krokiem) pani K. Janik uczniowie mogli nauczyć się podstaw tańca.
W starym kinie – czy kino dwudziestolecia międzywojennego może być atrakcyjne dla współczesnego widza? Na to pytanie mogą dziś odpowiedzieć uczniowie, którzy wzięli udział w seansie filmowym ,,Pawła i Gawła” z największymi amantami przedwojennego kina: E. Bodo i A. Dymszą.
Niepodległościowy Escaperoom – pobyt w pokoju zagadek i zmierzenie się z zadaniami dotyczącymi Polski okazał się nie lada wyzwaniem dla wielu zespołów. Emocji było wiele. Czas płynął zdecydowanie za szybko.
Sportowe potyczki – nie mogło oczywiście zabraknąć zmagań sportowych dla wszystkich tych, którym bliska zasada: w zdrowym ciele – zdrowy duch.
Konkursy, konkursy, konkursy – z okazji 100-lecia Niepodległości uczniowie mogli wziąć udział w indywidualnych i zespołowych konkursach związanych ze świętem. I tak odbyły się w szkole konkursy:
A to Polska właśnie – konkurs dla klas na najciekawszą niepodległościową dekorację sali;
Symbole narodowe – konkurs historyczny z wiedzy o Polsce i jej symbolach;
Złóż życzenia Ojczyźnie – konkurs literacki na najpiękniejsze życzenia z okazji 100 lat wolności.
O konkursach dokładniej opowiemy w odrębnym artykule.
To był intensywny czas. Ponieważ rocznica była wyjątkowa – kolejna taka dopiero za 100 lat – zasługiwała na wyjątkową oprawę i wierzymy, że taką udało się nam wszystkim stworzyć. Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie w godne uczczenie 100 lat niepodległości.

Tekst: Marlena Borowska

Zdjęcia: Joanna Osiniak