PoczytajMY o DOMach. Odsłona pierwsza.

W ostatnim tygodniu stycznia kilkoro reprezentantów Samorządu przeprowadziło w zerówce i świetlicy lekcję „Różne domy. Różne potrzeby.” To pierwsza odsłona projektu PoczytajMY o DOMach.

Uczniowie zaproponowali młodszym kolegom ćwiczenie na rozgrzewkę. Z długiego sznurka utworzyli okrąg. Była to mysia dziura. Osoba prowadząca powiedziała dzieciom, że są małymi myszkami. Mogły tańczyć, podskakiwać, popiskiwać. Ale gdy usłyszały: „Myszko, myszko do dziury, bo cię złapie kot bury!”, musiały się schować do okręgu.

Następnie na ekranie wyświetlone zostały zdjęcia z książki „Domy”. Prowadzący czytali tekst, a dzieci mogły pytać o to, co widzą i słyszą. Mogły komentować zdjęcia. I same odpowiadały na pytania swoich nauczycieli. Rozważano na przykład, czy statek może być dla kogoś domem? gdzie jego mieszkańcy mogą wyjść na spacer? czy można zamieszkać w bucie? kto mieszka w norze? jak wygląda jej mieszkaniec?

Przerywnikiem była zabawa ruchowa. Dzieci miały wstać i dobrać się w pary lub trójki. Na polecenie prowadzącego miały ułożyć ze swoich rąk, nóg, ciał określony element domu: OKNO, DACH, BALKON, DRZWI.

Kolejnym etapem lekcji były rysowanie swojego domu i jego otoczenia i rozmowa o domach. Ważne było, w czym domy są podobne? czym się różnią? co to znaczy: czuć się jak u siebie w domu?

Ulubioną częścią zajęć była zabawa – BUDUJEMY DOM. Dzieci kreatywnie tworzyły domy, bazy, schronienia. Mogły do tego wykorzystać poduszki, koce, pudełka, krzesła. Potem opowiadały, po co ludziom i zwierzętom domy.

Nagrodą za lekcję, dobre zachowanie i piękne posprzątanie było cukierków rozdawanie!

Samorząd Uczniowski i Joanna Kot