Samorząd Uczniowski, w związku z obchodami 100 rocznicy odzyskania niepodległości, zrealizował projekt „Wolność = szansa”.

Zdecydowaliśmy się na lekcję o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Zaprosiliśmy na nią zerówkowiczów oraz uczniów klas 1-5.

Zaczęło się od wniesienia tortu. Biało – czerwonego. Ze świeczką podkreślającą wiek szacownej jubilatki – Wolnej Polski. Dzieci odśpiewały „1000 lat, 1000 lat niech żyje, żyje nam…” (bo przecież 100 już jest).

Potem wspomnieliśmy Ojców Niepodległości. Ale, żeby nie było nudno, uczniowie zagrali na kartonowym pianinku, przymierzali wąsy, słuchali opowieści o psie Piłsudskiego, Psie, o jego Kasztance, jeździli konno na… mopie (wyobraźnia działa), zakładali gumowe maski konia i… jednorożca (historia na wesoło, wariacje na temat historii – wszystko dozwolone, żeby zapamiętać ważne treści).

Kolejnym punktem lekcji była gra w szczypiorniaka. Ot, rzuty piłeczką do kartonowej bramki. Ale Szczypiorno wspomniane, i legioniści w obozie, i historia piłki ręcznej.

Następnie uczniowie dotarli do Tunelu Czasu. Historię mieli usłyszeć i poczuć (syczący odświeżacz powietrza zrobił swoje) oraz zobaczyć i dotknąć (sporo książek, zdjęć, przedmiotów – hitem były stara maszyna do pisania, 40-letni miś, maska przeciwgazowa, miecze, makieta zamku, hełmy…). Obejrzeli prace plastyczne kolegów i koleżanek z 4b – wizje przyszłości. Ten moment był okazją do rozmowy o historii, ale i o tym, co przed nami.

Uczestnicy lekcji mieli okazję poznać ważnych ludziważnych dla Polski (wprawdzie nie poznali ich osobiście, ale usłyszeli o nich kilka słów, powiedzieli kilka słów od siebie). Pomocnicy samorządowi pokazali im NAJWAŻNIEJSZEGO POLAKA – dzieci zobaczyły swoje odbicie w lustrze. Dobra lekcja, prawda? Dowiedzieć się o sobie właśnie tego, że jest się najważniejszym.

Finałem zajęć było wypełnienie Kapsuły Czasu (pięknie przygotowany moździerz) swoimi życzeniami, obrazkami, wpisami, wizjami przyszłości.

Mamy nadzieję, że się podobało. Tak właśnie dzieciaki krzyczały na zakończenie spotkania. Wierzymy! Liczymy na to, że lekcja pozostanie w pamięci uczestników.

Samorząd Uczniowski i Joanna Kot