Na lekcjach chemii uczniowie klas 7a i 7b wzięli udział w wyjątkowym projekcie edukacyjnym, który połączył naukę, eksperymentowanie i kreatywność. Ich zadaniem było stworzenie własnych napojów izotonicznych. Projekt pozwolił uczniom połączyć teorię z praktyką – to, czego uczyli się na lekcjach o roztworach i stężeniach procentowych, mogli teraz zastosować w sposób realny i namacalny.

Każda grupa przygotowała aż dwie wersje napoju, różniące się stężeniem soli i cukru. Uczniowie sami decydowali o składnikach, smakach i proporcjach, a następnie obliczali stężenia procentowe poszczególnych substancji. Wykorzystywali wagi kuchenne, miarki, przeliczali gramy i mililitry, planowali działania i dzielili się zadaniami w grupie. Oprócz wiedzy chemicznej i matematycznej rozwijali także umiejętności organizacyjne i współpracy.

Szczególną radość sprawiło uczniom dobieranie dodatków smakowych. W izotonikach pojawiły się między innymi: winogrona, limonki, pomarańcze, cytryny, kiwi, borówki, porzeczki, maliny i różne syropy owocowe. Napojom nadano oryginalne i zabawne nazwy, które odzwierciedlały ich charakter, np. „Wykolczasta Kaktuminka”, „Malinowy Zawrót Głowy”, „Orange Spirit” czy „Sugar-Mist Berry”.

Po zakończeniu przygotowań odbyła się klasowa degustacja. Uczniowie oceniali nawzajem swoje napoje pod względem smaku, wyglądu, pomysłowości i nazwy. Było przy tym dużo śmiechu, zaskoczeń i pozytywnych emocji. Jednak przede wszystkim – była to nauka, która angażowała i zapadała w pamięć.

To była lekcja chemii, która miała smak – dosłownie i w przenośni.

Gratuluje wszystkim uczniom zaangażowania i pomysłowości!

Justyna Adamczyk