W klasach piątych zrealizowano niezwykle ciekawy projekt edukacyjny pt. „Kolorowy metr kwadratowy”, który połączył matematykę, plastykę i naukę przez działanie. Głównym celem projektu było wprowadzenie i utrwalenie pojęcia jednostki pola – 1 metra kwadratowego, ale zakres zdobytej wiedzy i umiejętności był znacznie szerszy.

Każdy uczeń pracował z siatką składającą się ze 100 małych kwadratów. Ich zadaniem było pokolorowanie wybranej liczby kwadratów różnymi kolorami, tworząc autorski, kreatywny wzór – niczym pikselową mozaikę. Następnie uczniowie musieli dokładnie przeliczyć, jaka część całego metra kwadratowego przypada na każdy z kolorów, a swoje wyniki zapisali w postaci ułamków zwykłych oraz dziesiętnych.

Dzięki tej pracy uczniowie:

  • zrozumieli, czym jest metr kwadratowy i jak wygląda w rzeczywistości,
  • powtarzali jak przeliczać i porównywać ułamki zwykłe i dziesiętne,
  • pracowali z jednostkami miary w sposób konkretny, praktyczny i zrozumiały,
  • rozwijali precyzję, estetykę i planowanie przestrzenne,
  • a także przekonali się, że matematyka może być ciekawa, kolorowa i naprawdę zrozumiała!

Projekt pokazał, że uczenie się poprzez działanie daje znacznie lepsze efekty niż tradycyjne metody. Uczniowie nie tylko potrafią wyobrazić sobie, czym jest metr kwadratowy – oni naprawdę wiedzą, ile to jest i jak wygląda w praktyce. To doświadczenie z pewnością pozostanie z nimi na długo i będzie solidną podstawą do dalszej nauki o jednostkach pola i ułamkach.

A trzeba przyznać, że samo przyklejanie równo kwadratów za pomocą taśmy dwustronnej było niemal osobnym wyzwaniem matematyczno-technicznym! Niektórzy szybko odkryli, że taśma klei mocniej niż się spodziewali, a idealne dopasowanie kolejnych kwadratów to prawdziwa lekcja precyzji i cierpliwości. Ale mimo kilku krzywych narożników i prób oderwania „na nowo” – efekt końcowy był wart każdego wysiłku!

Zapraszamy wszystkich uczniów, nauczycieli i rodziców do odwiedzenia wystawy prac, która wisi w kąciku zabaw. Wystawa zatytułowana „Kolorowy metr kwadratowy” to nie tylko efekt pracy piątoklasistów, ale też piękny dowód na to, jak wiele można osiągnąć, łącząc naukę z twórczością.

Gratuluje uczniom klas 5 zaangażowania, dokładności, pomysłowości i chęci do nauki!

Justyna Adamczyk